Żywieniowe porady dla młodego sportowca!

20-02-2019, 11:36 Porady dla dziecka i rodzica

Nie od dziś wiadomo, że prawidłowa dieta to podstawa każdego sportowca! Aby mięśnie pracowały prawidłowo i nie męczyły się nadmiernie, potrzeba kilku składników odżywczych. Są również tzw. "grzechy sportowca", czyli nadmierne i nieprawidłowe konsumowanie poszczególnych składników! Jednym z nich jest białko, bardzo często spotykamy się z nadkonsumpcją tego składnika względem realnego zapotrzebowania, co można także zaobserwować w badaniach sposobu żywienia sportowców. Nie zmienia to faktu, że białko jest składnikiem niezbędnym w diecie młodego piłkarza.

Jedną z jego funkcji będzie budowanie tkanek ciała, a także regenerowanie mięśni po treningu (meczu) oraz ich rozbudowywanie dla lepszego znoszenia obciążeń sportowych. Poza tym białko jest składnikiem wielu związków w organizmie: enzymów trawiennych, hormonów czy ciał odpornościowych. Pomimo tak ważnych funkcji, nadmiernie zwiększona podaż nie przynosi żadnych dodatkowych korzyści, ponieważ powyżej pewnego (indywidualnego) progu spożycia i tak jest wydalane z organizmu.

Samo białko zbudowane jest z mniejszych części – aminokwasów. Te możemy podzielić na

  • endogenne (takie, które ludzki organizm może stworzyć sam),
  • egzogenne (takie, których ludzki organizm nie jest w stanie stworzyć i muszą być dostarczane z dietą).

To ten podział mówi o tym, czy białko jest pełnowartościowe. Najlepszy skład aminokwasowy będzie miało białko pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, jaja, mleko i jego przetwory), które zawiera aminokwasy egzogenne, w odróżnieniu od białka pochodzenia roślinnego, które jest ubogie w niektóre z nich. Nie wyklucza to diety wegetariańskiej u młodych piłkarzy, jednak w takim przypadku, tym bardziej trzeba zwracać uwagę na duże urozmaicenie źródeł białka roślinnego w diecie, by dostarczyć wszystkie aminokwasy egzogenne.

W skrajnych sytuacjach organizm może spalać białko i wytwarzać z niego energię, przez co nie zostanie ono wykorzystane do swoich podstawowych funkcji. Stanie się tak np. podczas głodzenia się. Dlatego też ważna jest odpowiednia podaż węglowodanów i tłuszczów, które będą „chroniły” białko przed spaleniem.


Inne proponowane newsy


Wróć do strony głównej

Projekt i wykonanie: cogitech group