Uniknij hipokinezji podczas kwarantanny z APO!

16-04-2020, 13:57 Porady dla dziecka i rodzica

W obecnej sytuacji spowodowanej przez pandemię covid-19 obowiązkiem jest niewychodzenie z domu. Negatywnym skutkiem owej sytuacji może być hipokinezja. Co to jest? Jakie skutki ze sobą niesie? Jak jej uniknąć? Dowiesz się w naszym artykule!

Hipokinezja – niewystarczająca aktywność ruchowa, bezczynność ruchowa, pasywna aktywność ruchowa. Bywa nazywana również „samobójstwem na raty”. Hipokinezja nie jest bezpośrednim objawem, lecz czynnikiem ryzyka różnych schorzeń. Nie bez przyczyny ludzkie ciało zostało zbudowane w sposób umożliwiający wysiłek fizyczny. Różne formy aktywności towarzyszą życiu człowieka od tysięcy lat, a odpowiednia dawka ruchu jest elementem absolutnie niezbędnym do zachowania psychosomatycznej równowagi organizmu. Hipokinezja to jedna z najistotniejszych przyczyn skracania oczekiwanej długości życia w zdrowiu. Skutki braku aktywności fizycznej są dostrzegalne już wśród dzieci w wieku szkolnym, głównie w ich rozwoju motorycznym, lecz także w psychicznym i emocjonalnym. 

Do czego prowadzi hipokinezja?

1. Układ ruchu

Sport lub jego brak warunkuje jakość kości, stawów oraz mięśni. Każda regularna aktywność fizyczna zwiększa gęstość oraz wytrzymałość tkanki kostnej. Konsekwencją długotrwałej hipokinezji mogą być nawet osteopenia, osteoporoza, patologiczne złamania oraz choroba zwyrodnieniowa stawów.

2. Układ krążenia

Aktywność fizyczna ma kluczowe znaczenie dla układu krążenia, a szczególnie dla optymalizacji pracy serca i wartości ciśnienia tętniczego krwi. Udowodniono, że 150 minut umiarkowanie intensywnego, aerobowego wysiłku fizycznego tygodniowo zmniejsza ryzyko incydentów sercowo-naczyniowych (zawału serca, udaru mózgu). Hipokinezja w połączeniu z niewłaściwą dietą działa niekorzystnie na profil lipidowy, czyli na poziom cholesterolu oraz trójglicerydów odpowiedzialnych za rozwój miażdżycy.

3. Układ oddechowy

Pobudzony ruchem ośrodek oddechowy, oprócz wzmożenia ruchów oddechowych, warunkuje także wzrost pułapu tlenowego organizmu, co wynika z faktu, że pracujące mięśnie potrzebują stałego dopływu tlenu. Pułap tlenowy to parametr określający zdolność do pochłaniania tlenu. Skutkiem hipokinezji jest obniżenie maksymalnej ilości tlenu, jaka może zostać pobierana podczas 1 minuty wysiłku fizycznego. Zmniejszeniu ulega także całkowita pojemność płuc. Brak ruchu predysponuje ponadto do ataków duszności nawet podczas najmniej wymagających czynności.

4. Układ nerwowy

Poziom wytrenowania warunkuje aktywacje włókien mięśniowych, a brak ruchu obniża ergonomię ruchu sterowaną przez ośrodkowy układ nerwowy. Regularna aktywność fizyczna działa ochronnie na mózg oraz wspiera proces powstawania nowych połączeń między komórkami nerwowymi. Hipokinezja praktycznie zatrzymuje ten rozwój.

5. Zdrowie psychiczne i samopoczucie

Regularna aktywność fizyczna pozwala zmniejszyć napięcie mięśniowe. Osoby zaangażowane w sport mają zdecydowanie lepsze samopoczucie, większe poczucie szczęścia oraz podwyższoną samoocenę. Sport pomaga zachować równowagę psychiczną. Zauważalna 

Zatem pilnując regularnej aktywności fizycznej Twojego dziecka zapewniasz mu:

  • wydłużanie życia w zdrowiu i spowolnienie procesów starzenie,
  • poprawę jakości życia i odporność na zmęczenie,
  • poprawę funkcji intelektualnych,
  • redukcję ryzyka onkologicznego,
  • wzmacnianie sprawności fizycznej poprzez wpływ na układ mięśniowy oraz kostny,
  • sprzyjanie zdrowiu psychicznemu,
  • pomoc w utrzymywaniu właściwej masy i składu ciała,
  • redukcję ryzyka chorób cywilizacyjnych: chorób serca, miażdżycy, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego.

Najlepiej w domowej formie sportowego rozwoju poprowadzą Ciebie i Twoje dziecko nasi specjaliści, którzy na bieżąco zamieszczają materiały ćwiczeniowe i nie tylko w ramach projektu Akademii Piłkarskiej Online, do których ma dostęp każdy nasz aktywny zawodnik, po zalogowaniu do panelu rodzica.


Inne proponowane newsy


Wróć do strony głównej

Projekt i wykonanie: cogitech group